Als je de eetlust van je leerlingen echt wilt aanwakkeren, moet je recepten en gerechten aanbieden die ze zelf graag zouden willen koken, en moet je ervoor zorgen dat je klaslokaal of keuken een vriendelijke omgeving is. De sfeer die je in je kookles of kookworkshop creëert moet iedereen enthousiasmeren. De eerste kookles met een nieuwe student is daarbij een belangrijke mogelijkheid om indruk op ze te maken. Doe je schort om want we gaan je nu een paar tips en trucjes leren voor het geven van kooklessen! Als je ervan droomt om ooit je eigen kookschool te openen, moet je weten hoe je zowel lessen als heerlijke maaltijden moet voorbereiden.
Hoe Kun je Leerlingen op een Effectieve Manier Leren Koken?
Het voorbereiden en plannen van een goede kookles begint hier. Voordat je begint, moet je jezelf afvragen welke keuken je het best in bent en wat je aan je leerlingen wilt leren. 
Let op je Tijdsmanagement
Tijdsmanagement is cruciaal tijdens je kooklessen. Je kunt geen gerecht plannen dat een bereidingstijd heeft van een uur als je lessen maar een half uur duren. Je kunt je leerlingen daarentegen wel vragen om bijvoorbeeld de groente te snijden voordat de les begint of verse pasta mee te nemen (wat minder lang hoeft te koken). 
Denk er eens over na om jezelf te timen, zodat je kunt zien hoe lang elk deel van de les duurt en hoe lang je nodig zult hebben voor de hele kookles.
Houd in gedachten dat het maken van een simpel gerecht niet genoeg kan zijn voor een kookles. Hoewel je kennis van koken nuttig is, is het niet genoeg als de hele les daarvan afhangt. Onderwijsvaardigheden, zoals uitleggen wat te doen en het overbrengen van alle kennis die je hebt, is ook belangrijk. Als je kinderen leert koken, moet je bijvoorbeeld ook tijd uittrekken om ze de basis veiligheidsmaatregelen in de keuken uit te leggen. En als je een kookcursus geeft als teambuilding activiteit, houd dan in gedachten dat je leerlingen waarschijnlijk nog andere dingen te doen hebben als ze klaar zijn. Wees er zeker van dat je op tijd eindigt. Het testen van recepten met een timer zal je helpen om te zien welke concepten werken en geeft je de kans om je lessen beter te organiseren. Je kunt ook feedback krijgen van vrienden en familie, en je methodologie daarmee perfectioneren. De vrienden en familie die dichtbij ons staan zijn meestal veel eerlijker en brutaler dan vreemden. Sommige adviezen, zoals het vermijden van inzakmomentenn, lijken voordehandliggend zodra iemand je er eenmaal op heeft gewezen. Je kunt de tijd waarin ingrediënten gaar worden bijvoorbeeld gebruiken om vragen van leerlingen te beantwoorden. Het is verstandig om de doelen van je kookles en het uiteindelijke gerecht aan het begin te beschrijven, zodat je niet wordt overspoeld door vragen wanneer je het eten aan het voorbereiden bent. En vergeet ook de regels niet uit te leggen, zodat je controle kunt houden over je kookklas.
Sluit de Kookles af met Iets Leuks
Zorg ervoor dat je leerlingen genieten van elk van je lessen. Dat geldt vooral voor lessen voor kinderen, aangezien zij waarschijnlijk niet eens nadenken over of ze een nieuwe vaardigheid hebben geleerd of niet. Koken met kinderen kan totaal anders zijn dan koken met tieners of volwassenen. 
- Vergeet niet om wat tijd over te houden om de leerlingen het eten te laten proeven dat ze tijdens de les gemaakt hebben. Het proeven van je eten is een van de beste manieren om beter te worden in koken, en voor jou om te zien waar elke leerling op moet focussen. Uiteindelijk koken we om het op te kunnen eten, toch?
- Wees altijd eerlijk tegen je leerlingen. Als een van hen iets verkeerd doet, helpt het hem of haar niet verder als je daarover liegt. Zeker als ze beginnelingen zijn, zullen ze het waarschijnlijk zelf niet hebben opgemerkt. Als je feedback moet geven, blijf dan positief en vertel ze waar het precies fout ging (de kooktijd, marinade, dressing, etc.). Help ze eraan herinneren dat een chef altijd beter kan worden en dat het niet erg is om fouten te maken.
- Nadat jullie het eten hebben geproefd, kun je de laatste paar minuten van de les besteden aan het hebben van een leuk gesprek en het uitwisselen van ideeën tussen leerlingen. Aangezien niet iedereen in je klas een ervaren chef zal worden, heeft iedereen zijn of haar eigen smaak en manier van koken. Dit is ook een goede manier om een band te vormen met je leerlingen. Vraag ze welke delen van je les ze leuk vonden en welke wat minder.
Ook hiervoor moet je bedenken hoeveel tijd je uittrekt, zodat je les niet uitloopt. Zowel jij als je leerlingen hebben misschien nog dingen te doen na de kookworkshop. Zorg ervoor dat jij, als leraar, bij je plan en schema voor de kookles blijft.
Creëer een Band met je Leerlingen
Vergeet niet dat kooklessen veel meer zijn dan slechts de lessen. Als je je leerlingen aan je wilt binden, zul je ook buiten de lessen om je beste beentje voor moeten zetten. Of je nou een les geeft in bakken, in de basics van koken, in vinologie, of zelfs in haute cuisine, waarom zou je je leerlingen geen samenvatting geven met het hoofdingrediënt en de kooktechnieken waar ze op zullen focussen? Je kunt de recepten en technieken waar ze de volgende les mee bezig zullen zijn ook versturen via e-mail. Dat is handig voor enthousiaste studenten die zich graag voorbereiden op een kookles. Je kunt ook je eigen lesmateriaal maken en je leerlingen video's sturen van de technieken die je ze hebt geleerd of gaat leren. Dit geeft enthousiaste leerlingen de kans zelf een recept te leren maken vanaf nul (aangezien je er niet altijd bij zult zijn om ze te helpen). Misschien komen video's over het bereiden van vlees, het bakken van taarten of snijvaardigheden goed van pas voor je leerlingen. 
- Probeer lesmethoden en recepten uit op mensen die je kent voordat je ze in kooklessen en kookworkshops gebruikt voor betalende leerlingen.
- Voorbereiding is de sleutel tot succes. Vooruit plannen kan je helpen om je tijd beter te managen tijdens je lessen.
- Maak goed gebruik van de wachtmomenten in je les terwijl ingrediënten gaar worden zodat je leerlingen het meest kunnen halen uit elke minuut met jou.
- Gebruik het einde van je lessen voor het uitwisselen van ideeën. Geef je studenten de kans om hun zelfgemaakte creaties en handige informatie te delen. Laat je leerlingen hun eigen eten proeven, feedback krijgen van andere leerlingen, en uitvogelen wat een recept nog nodig heeft. Hoewel een demonstratie van waar ze de fout in gingen handig kan zijn, zullen de meeste leerlingen leren om te koken door ze naar ontdekking te leiden in plaats van hen direct te vertellen wat ze moeten doen.
- Als de les eenmaal voorbij is, moet je een connectie houden met je leerlingen. Je kunt online feedback en praktische tips met ze delen. Je kunt ook je eigen materiaal maken of bestaand lesmateriaal gebruiken om leerlingen te helpen met leren en voorbereiden tussen lessen door. Je kunt zelfs een virtuele kookschool opzetten (op een blog of website) waar je leerlingen elkaar kunnen helpen in het leerproces.





