"Je zult het geheim van het nummer van een nachtegaal niet ontdekken door zijn keel te openen", Marcel Pagnol

Er zijn koorzangers in het hele land. Er is echter een enorm verschil in kwaliteit tussen de beste en de slechtste. Het enige dat ze bijna allemaal gemeen hebben, is dat ze van muziek houden. Helaas is dat niet altijd genoeg om van jezelf een zanger van hoge kwaliteit te maken.

Als je niet hard aan je zang werkt, is het zeer onwaarschijnlijk dat je ooit enige vooruitgang zult boeken met je stem en je zult vermijdbare fouten blijven maken. Zoals alle kunstvormen, vooral het leren bespelen van muziekinstrumenten, kun je geen expert worden zonder aan je zangstem, je vocale bereik en je houding te werken.

Hoewel je vocale timbre (hoe het klinkt) in wezen aangeboren is en je niet echt je tessituur kunt kiezen, kun je continu een nummer oefenen om er beter in te worden. Opwarmoefeningen voor je stem en regelmatig zangoefeningen doen verbeteren je vocale gezondheid, breid je repertoire uit en verbreed het bereik van tonen die je kunt zingen.

Als dit is waar je naar op zoek bent, zou je moeten overwegen om een ​​privé zangleraar in te huren of misschien naar een muziekschool te gaan om te profiteren van zanglessen in Nederland, zangles in Amsterdam, zangles in Den Haag (zangles Den Haag) van een gekwalificeerde muziekopleider, vocale coach of zangleraar.

Laten we eens kijken naar tien eenvoudige vocale oefeningen die je ook kunt doen om je zang te verbeteren, hetzij met je leraar of wanneer je alleen bent en gewoon moet oefenen.

Klik hier voor zangles Rotterdam

1. Warm je Stem Op

Je zult nooit Richard Wagners opera Die Walküre zingen, die enkele uren duurt, gewoon door met je vingers te knippen! Voordat je iets soortgelijks aanpakt, moet je elk deel van je lichaam opwarmen dat zal worden gebruikt om zo'n vocale kracht over zo'n lange periode voort te brengen.

In een opera zing je met je hele lichaam
Je moet je stem opwarmen voordat je gaat zingen ǀ Visualhunt - The Lowry, Salford

Of je nu een publieke uitvoering of oefening gaat doen, zou je moeten overwegen een vocale opwarming voor je stem te doen om ervoor te zorgen dat je in de best mogelijke positie bent om te zingen en om spanning te verminderen. Op die manier kun je ongewenste verrassingen voorkomen als je zingt. Stem opwarmingsoefeningen verbeteren ook het geluid van je stem en zorgen ervoor dat je minder kans hebt om je strottenhoofd of je stembanden te beschadigen.

Je moet ook onthouden dat je stem ongeveer zes tot zeven uur nodig heeft om te herstellen om op zijn best te zijn en koolzuurhoudende dranken en zuivelproducten te vermijden voordat je gaat zingen, omdat de zuren erin je keel kunnen beschadigen.

De beste opwarmoefening houdt in dat je een piano gebruikt om aan je toonladders te werken voordat je zingt. Degenen met een perfecte toonhoogte kunnen dit echter doen zonder de hulp van een piano. Je kunt ook van lage naar hoge tonen gaan met je mond dicht om het niet te overdrijven voordat je gaat optreden.

Het is belangrijk dat je zo ontspannen mogelijk blijft. Er zijn veel spieren rond je mond die je gaat gebruiken. Er is niets mis met het maken van babygeluiden, je wangen en lippen samen te knijpen, of zelfs een motorgeluid maken om jezelf op te warmen.

Je moet je ervan bewust zijn dat het vibrato veel beter is wanneer het wordt uitgevoerd door een stem die is opgewarmd. Bovendien betekent opwarmen dat je stem minder moe wordt tijdens het optreden.

2. Ademhalingsoefeningen Terwijl je Ligt

Ademen is enorm belangrijk als het gaat om zingen. Om zuiver te zingen met een krachtige en ontroerende stem hangt alles af van je longen! Hier is een heel eenvoudige techniek die je kunt proberen ...

Ga op je rug liggen en leg een groot boek op je borst en adem dan normaal en voel elk deel van je lichaam dat betrokken is bij het inademen en uitademen: buikspieren, ribben, enzovoort. Blijf uitademen totdat je niet meer kunt. Adem dan langzaam in.

Je kunt ook een hand op je ribben leggen en de andere op je mond. Het boek moet maar heel licht stijgen. Houd je adem gedurende ongeveer vijf seconden in je longen voordat je uitademt. Zorg ervoor dat het boek heel langzaam en geleidelijk daalt. Dit zijn dezelfde delen van je lichaam die je gaat gebruiken als je zingt.

Zorg ervoor dat je gestrekt blijft, til je schouders niet op of vul je longen niet (alsof je op het punt staat een ballon op te blazen), til je hoofd niet op en laat je gezicht altijd recht vooruitkijken. De hoogte van je borst maakt voor een zanger geen verschil. Het is de middenrifademhaling, met een constante druk, die de kern vormt van de perfecte borststem. Je moet ervoor zorgen dat je ademt met je middenrif en je zwevende ribben opent.

2. Werk aan het Projecteren van je Stem

Er is niets erger dan hard proberen te zingen. Dit kan snel een gedwongen en vreselijke toestand worden. Als je een krachtige stem wilt die je kunt horen, moet je werken aan een stem die draagt in plaats van een stem die alleen luid is. Je moet je voorstellen dat je zingt voor iemand die zich op ongeveer vijftig meter afstand bevindt.

Gebruik je stem zo effectief mogelijk
Er zijn technieken die je helpen je stem zo goed mogelijk te gebruiken ǀ Visualhunt

Je moet je stem zo effectief mogelijk inzetten. Je kunt je buikspieren gebruiken om je te helpen dit te bereiken. Als je buiten adem raakt, moet je je spieren volledig ontspannen. Je wilt dan alle verloren lucht inademen, maar zonder het te forceren.

Je kunt dan opnieuw beginnen en je zult de voordelen ervaren van het hebben van een goede zangtechniek die ook kan worden gebruikt als onderdeel van je opwarmroutine. Lees meer over hoe je je vocale timbre kunt verbeteren.

4. De Techniek van je Neusklanken

Of je nu een bariton, mezzosopraan of een hedendaagse zanger bent, je neusholte speelt een rol bij het maken van elke toon die je maakt, omdat het als een klankkast fungeert. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is dit niet het geval met je borstholte. Leren zingen is dus leren waar de lucht kan stromen.

Een eenvoudige oefening om dit gemakkelijker te maken, is door in je neus te knijpen (zonder te hoog of te hard te knijpen) en een 'e'-geluid te maken. Laat dan je neus los. Je moet teruggaan naar deze techniek nadat je bijvoorbeeld verkouden bent geweest om de juiste luchtstroom terug te krijgen.

5. Werk aan je Aanpak

De kwaliteit van een solist hangt sterk af van hoe ze elke toon beginnen. Het is heel belangrijk dat ze hun lichaam voorbereiden voordat ze wat voor geluid dan ook maken. Dit is ook een geweldige manier om zelfvertrouwen te winnen. Neem bijvoorbeeld het 'm'-geluid.

Je moet alles stoppen en kijken naar wat er fysiek gebeurt: de rol die de buikspieren spelen, wat je strottenhoofd doet, je lippen sluiten, de positie van je tong, de luchtdruk, enzovoort. Je moet dit voor elk afzonderlijk geluid doen dat je kunt maken.

Het is belangrijk dat je goed begrijpt hoe je elk geluid maakt. Op die manier weet je hoe je ze kunt verbeteren. Het belangrijkste doel is om alles te vermijden dat onnodig of schadelijk is. Een privé zangleraar kan je helpen te zien waar je in de fout gaat en hoe je je kunt verbeteren.

Heb je erover nagedacht om zangles online te nemen?

6. Leer om je Stem te Bevrijden

Laten we het hebben over de nekwervelkolom en de rol die hij speelt bij het hebben van een stem zonder obstakels. Door je flexibiliteit te verbeteren, verbeter je de kwaliteit van je stem, maar wordt zingen ook leuker. Je moet zingen terwijl je ervoor zorgt dat je de spieren in dit gebied niet strak trekt, maar ze laat ontspannen.

Je moet je hoofd voorzichtig rondrollen (alsof je hoofd op een oppervlak rust) terwijl je zingt (bijvoorbeeld 'ah') en door de middentonen gaat en ervoor zorgt dat je schouders niet bewegen. Het gebied in kwestie zal natuurlijk ontspannen. Dit kan ook erg handig zijn als het gaat om te vechten tegen plankenkoorts.

7. Advies om Zuiver te Zingen

Voordat je in het diepe duikt, moet je ervoor zorgen dat je zuiver kunt zingen. Muzieklessen zijn hier duidelijk perfect voor. De oefening die je tijdens deze doet, helpt je om de exacte frequentie van een gegeven toon te repliceren.

Neem voordat je begint weg te neuriën de tijd om over de melodie in je hoofd te gaan (zonder de woorden) en let vooral op elk van de tonen. Als je je een melodie in je hoofd kunt voorstellen, ben je halverwege. Je hebt alleen een muzikaal gehoor nodig om de rest te doen.

Op dat punt kun je je stem de melodie in je hoofd laten repliceren. Het beste is om je een heel simpel lied voor te stellen.

8. Perfectioneer je Welbespraaktheid

Articulatie is het tegenovergestelde van mompelen. Het is van fundamenteel belang om goed te zingen in je kopstem en niet alleen als het gaat om zingen in vreemde talen.

Dit betekent niet het overdrijven van bewegingen met je lippen elke keer dat je een bepaald woord zingt, maar meer het duidelijk uitspreken van elke lettergreep.

Het is handig om wat over muziektheorie te weten
Verdiep je naast het zingen ook in muziektheorie! ǀ Visualhunt - ApMus

In feite is het de achterkant van de keel waar de meeste geluiden worden gemaakt. Er zijn veel verschillende uitdrukkingen die zowel acteurs als zangers gebruiken om zichzelf op te warmen. Denk aan dingen als ‘De kat krabt de krukken van de trap’ en ‘De slome slak slaapt in de slappe sla’. In feite zijn de meest uiteenlopende tongbrekers goed voor dit soort dingen.

9. Vocaliseren

Bij vocaliseren zijn er eerder klinkers betrokken dan medeklinkers. Het gaat om het verbeteren van je flexibiliteit en het vinden van de overgang door te werken met eenvoudige fonemen (taalklanken). Je moet werken aan het openen van je keelholte, je keel laag houden en je bereik.

Het is een eenvoudige, beproefde methode om de perfecte manier te vinden om je stem te projecteren.

10. Tong Optillen

Volgens musicologen beginnen twee van de drie stemvormingen met de tong in dezelfde positie. Het is daarom belangrijk dat elke zanger precies weet hoe die te gebruiken.

Je tong goed leren gebruiken
Hoe houd je je tong tijdens het zingen? ǀ Visualhunt - The Wasp Factory

Tong optillen wordt meestal veroorzaakt door overmatig samentrekken van de wortel van de tong, waardoor bepaalde trillingen in de mondholte worden voorkomen. Om te werken aan de positionering van je tong, is er niets beter dan oefeningen waarin je tonen herhaalt, omdat de tong vlak en in de buurt van de onderste snijtanden moet blijven:

  • Zing: yor-yay-yor-yay-yee om de ideale tongpositie te vinden;
  • Zing: nior-niay om de tong te verplaatsen.

De linguïstische gymnastiek helpt je te voorkomen dat je tong achteruit beweegt, wat meestal gebeurt bij sopranen.

 

Heb je een leraar Zingen nodig?

Vond je dit artikel leuk?

0 vote(s)
Laden...

Joep