Er zijn allerlei typen stemmen nodig om de wereld te doen draaien ... Er zijn veel verschillende redenen waarom mensen besluiten te zingen. Jarenlang is zingen een nobele bezigheid geweest, zowel gewaardeerd door de sociale elite als de arbeidersklasse. Het bestaat ook in bijna elke taal!

Wat is het Verschil tussen een Spreekstem en een Kopstem?

De spreekstem, het woord zegt het al, gebruiken we om te spreken. Hij heeft een tamelijk laag karakter en als we ermee zingen blijft het toch nog lijken op spreken. De spreekstem gaat namelijk maar tot een bepaald punt. Je kunt met je spreekstem dus niet echt hoog zingen en als je het toch probeert zul je merken dat het nogal geforceerd klinkt. Dit is eigenlijk het moment om over te gaan op de kopstem.

Deze heeft een wat hoger en liever karakter. Sommige vrouwen spreken van nature al een beetje met een kopstem, vaak als ze een baby bewonderen met kreetjes als ‘aaah wat schattig’.

Een Nederlands voorbeeld van zo’n liedje dat gezongen wordt met de kopstem is ´Toveren´ van Herman van Veen. Hij klinkt hoog, lief en zacht. Je kunt er echter lang niet zo goed volume maken als in de spreekstem, en tussen de spreekstem en de kopstem zit ook de zogenaamde stembreuk.

Je stembanden moeten als het ware even een overschakeling tussen de spreekstem en de kopstem maken waardoor je een soort klik ervaart en zelfs een paar noten kunt missen. Bij mannen komt dit vaker voor dan bij vrouwen. Een goede training kan dit echter verhelpen.

Zelfs vandaag, of het nu in live-uitvoeringen, reality-tv of gewoon een straatmuzikant op de buis is, blijft zingen nog steeds in de mode.

Qua leren zingen is er voor elke zangstem iets. Of je nu besluit om muziektheorie wetenschappelijk te bestuderen en bladmuziek te lezen op een muziekschool of lid wordt van een groep of koor, je bent vrij om je creativiteit te uiten wanneer je zingt.

Met uitzondering van voorlopers zoals Michael Jackson, zul je moeten werken aan het begrijpen van bepaalde zangtechnieken en hoe je je stem kunt gebruiken, je eigen stijl ontwikkelen en leren zingen in het openbaar.

Als het onmogelijk lijkt om die hoge tonen te raken, maak je geen zorgen! We hebben een kleine handleiding en een aantal zangtips samengesteld voor diegenen die zich tot doel hebben gesteld hun vocale bereik uit te breiden.

Wat is een Kopstem?

Definitie

Er zijn een aantal verschillende definities die dit speciale gebruik van je stem verklaren.

We hebben de neiging om de kopstem te begrijpen als een bepaalde manier van zingen:

  • Kinderen in koren voor de adolescentie begint en hun stem breekt;
  • Het soort vocale effect dat je hoort wanneer mensen jodelen;
  • Het prachtige zingen van bepaalde Afrikaanse stammen.

Geen van deze zijn echter het punt waarin we geïnteresseerd zijn. We zijn geïnteresseerd in mannelijke vocalisten die proberen te zingen met een hoge toonhoogte.

Hoewel dit soms ten onrechte wordt gezien als zingen als een meisje, gebruikt de mannelijke kopstem dezelfde reeks tonen als de vrouwelijke contra-alt en mezzosopraan bereiken en wordt het de contratenor bereik voor mannen genoemd.

De kopstem wordt dus gezongen door een contratenor. Van nature heeft hij echter een van de twee laagste stemsoorten, een tenor- of basstem. Maar als hij in zijn kopstem zingt en een speciale techniek gebruikt kan hij ook de altpartij zingen. Sommige countertenoren zijn in die van hen zelfs sopraan!

De meeste mannen hebben er eentje. Dat is een gebruik van de stem waarbij je niet je hele stembanden gebruikt maar kleine delen ervan. Hierdoor resoneren de stembanden alleen ‘in het klein’. Een bekend voorbeeld van deze kopstem is de stem van Walt Disney’s Mickey Mouse.

Waarom zou je al deze moeite doen terwijl vrouwen zonder speciale techniek diezelfde partijen voor hun rekening kunnen nemen? Daar zijn verschillende redenen voor. Zo is het geluid van een countertenor uniek, veel ijler en helderder dan de volle stem van een vrouwelijke alt.

Je kunt ook voor deze stem kiezen omdat hij bij het stuk past wat je wil uitvoeren. Zo bestaan er veel opera’s waarin de rol van een man vertolkt wordt door een alt- of een sopraanpartij. Deze werden in die tijd gezongen door castraten.

Deze zeer gevierde zangers waren als kind, voor de puberteit toesloeg, gecastreerd om hun knapenstem te behouden. Gelukkig is deze procedure tegenwoordig verboden.

Wat overblijft, zijn de hoge mannenpartijen. Tot aan de twintigste eeuw hadden dirigenten er een handje van deze rollen omlaag te transponeren zodat ze gezongen konden worden door bassen of tenoren. Tegenwoordig kunnen we deze partijen weer door mannen laten uitvoeren, door countertenoren welteverstaan.

De countertenor is een alternatief voor de castraat en de kopstem.

Portret van Farinelli
Farinelli was een beroemde castraat zanger ǀ Visualhunt - Marcus Castell

Voorbeelden van de Kopstem

De kopstem werd in vroeger tijden gezongen door castraten.

Het Kunstmatig Behouden van een Hoge Stem

Al voor 1600 werd er in Europa met castraten gewerkt. Dit waren jonge vocalisten die voor hun tiende jaar werden gecastreerd om hun hoge stem te behouden. Vooral in Italië gebeurde dit veel. Het verwijderen van de testikels hield de stembanden klein, maar liet het lichaam en de longen doorgroeien. Hun 'kinderstem' had grote kracht. Deze ingreep is vermoedelijk afkomstig uit het nabije Oosten. Daar was het voor vrouwen namelijk verboden om publiekelijk op te treden en werden de rollen ingenomen door castraten. Dat deze ingrepen niet zonder gevaar bleken, bewijst het feit dat veel jongens overleden als gevolg van castratie door onvoldoende hygiëne en het ontbreken van antibiotica. Ook was het niet vanzelfsprekend dat de zanger na zijn castratie zijn hoge stem behield. Wel kreeg hij allerlei lichamelijke klachten. In 1878 werd castratie in Italië verboden. Een beroemde 18e eeuwse castraat was de Italiaan Farinelli (Carlo Broschi,1705-1782). Over zijn leven werd in 1995 de indrukwekkende film Farinelli, Il Castrato gemaakt door Gérard Corbiau. Een prachtige film, die je zeker moet zien, ook al ben je geen zangliefhebber.

Tegenwoordig wordt de rol van de castraat vervangen door de contratenor. Contratenoren zingen met een kopstem.

Andreas Scholl
Andreas Scholl is een hedendaagse contratenor ǀ Visualhunt - VIPevent

Als het gaat om operazangers, is de Rossinni zanger Juan Diego Flórez een goed voorbeeld. Hij heeft een geweldig vermogen om die hoge tonen te raken. Hij slaagt erin om dit te doen met een ander timbre dan de andere voorbeelden die we zojuist noemden en hij kan krachtig zingen terwijl hij deze tonen raakt.

Andere hedendaagse contratenoren zijn:

  • James Bowman (1941);
  • Dominique Visse (1955);
  • David Daniels (1966);
  • Andreas Scholl (1967);

Deze wijze van zingen met hoge tonen was ook erg populair in de jaren zeventig en tachtig bij groepen zoals de Bee Gees en meer recent bij artiesten zoals Mika. Het is ook gebruikelijk in moderne rock met groepen zoals Muse.

De Bee Gees konden hoge tonen raken
Het zingen met een kopstem was populair in de jaren zeventig en tachtig ǀ Visualhunt - Quitle

De Verschillende Manieren van Zingen met de Kopstem

Omdat er zoveel verschillende opvattingen over kopstemmen zijn, zullen er zeker enkele muziekprofessoren zijn die niet blij zullen zijn met wat we hier zeggen.

We kijken eens naar de drie verschillende soorten:

  • Een krachtige versie waaraan nog niet is gewerkt en die veel te wensen overlaat. Je zou kunnen zeggen ‘vies’. Matt Bellamy van Muse zou een goed voorbeeld zijn;
  • Een versie die minder krachtig is dan de vorige, maar verfijnder en ‘schoner’ is. U2’s Bono is hier een goed voorbeeld van;
  • De ‘Barok' versie die perfect is verfijnd en mooi in de oren klinkt.

Zingen met je Kopstem in Drie Stappen

Zingen met deze stem vereist enige inspanning, evenals wat werk aan je stembanden en houding. Hier zijn drie belangrijke manieren om te beginnen:

1. Warm je Stem op

Allereerst is het essentieel dat je je keel opwarmt voordat je een vocale training doet. Net als atleten moet een zanger altijd worden opgewarmd voordat ze optreden.

Doe genoeg om jezelf voor te bereiden (ongeveer 3/4 van een uur) en niet zo veel dat je opwarmoefeningen je moe maken! Je zangleraar kan je helpen met je vocale opwarming.

Zanglessen helpen je stem te verbeteren
Je zult uiteindelijk proberen het bereik van je borststem te vergroten ǀ Pixabay - Pexels

2. Werk aan je Houding

Je ziet vaak populaire zangers hun hoofd optillen en laten zakken terwijl ze hoge en lage tonen proberen te raken. Dit moet echter koste wat kost worden vermeden! Je hoofd optillen en laten zakken is een gimmick!

In feite komt de verandering in houding met extra spanning op de spieren die de nek, de halswervels en het strottenhoofd (de sternocleidomastoideus spier, de voorste en achterste scalenus spieren en de omohyoideus spier) ondersteunen en belemmert de kopstem door de stembanden meer dan nodig is.

Om goed te zingen met de kopstem, moet je:

  • Een goede houding aannemen, terwijl je rechtop staat met je schouders omlaag, je hoofd recht naar voren gericht, je knieën licht gebogen en je bekken op één lijn met je schouders;
  • Inademen met behulp van je middenrif met je maag iets naar buiten geduwd;
  • Je strottenhoofd in de laagst mogelijke natuurlijke positie houden. Met andere woorden, trek je kaak niet in. Hiermee kun je je stembanden veilig optimaliseren en het bovenste bereik van je stem uitbreiden.
  • Beginnen te zingen op een niet te hoge toon en tik langzaam op je plexus als je probeert een hogere toon te bereiken.

3. Werk aan je Borststem

Om snel aan je kopstem te werken, is het raadzaam om vocale powerhouses zoals Sting te volgen. Je moet zo hoog mogelijk gaan zonder je kopstem te gebruiken. Hoe meer je oefent, hoe gemakkelijker dit wordt. Je kunt steeds hogere tonen bereiken met je borststem.

Je moet ook leren hoe je vibrato zingt.

Vibrato is eigenlijk het kleuren van de toon door hem te laten trillen

Een paar tips om je op weg te helpen:

  • Open de achterkant van je keel. Dit kun je doen door de te geeuwen;
  • Ontspan je volledig, vooral de spieren in je gezicht;
  • Neem een correcte houding aan om op de juiste wijze te ademen;
  • Zing vanuit je middenrif;
  • Je ademhaling moet regelmatig en gelijkmatig zijn;
  • Houdt je vibrato licht en natuurlijk.

4. Articulatie

Een ander belangrijk punt is dat je duidelijk moet articuleren. Want wat heb je eraan als je prachtig kunt zingen als de mensen niet begrijpen wat je zingt. Bij het articuleren gebruik je je tong, lippen en verhemelte. Dus wat kun je doen om beter te articuleren:

  • Heel nadrukkelijk je mond bewegen om je mondspieren los te maken;
  • Zing een lied waarvan je de woorden kent zonder je lippen of je kaken te bewegen. Zing nu hetzelfde liedje met meer aandacht voor je articulatie door je mond en kaak wijd te openen;
  • Fluister de woorden van het lied;
  • Met een potlood in je mond proberen tongbrekers uit te spreken zoals Liesje leerde lotje lopen lang de lange lindelaan maar toen lotje lopen kon liet ze liesje staan en Knappe slakken snakken naar slappe sla;
  • Probeer op de klinkers 'a' en 'o' te zingen waarbij je ze steeds afwisselt. Dit is een oefening voor je lippen. Neem dan ook de letter 'L' erin op, die nu ook je tong aan het werk zet. Probeer tot slot deze lettergrepen in een wisselende volgorde te zingen.
  • Trek met je tong rondjes aan de binnenkant van je wang. Tien aan elke kant.

Hoe kun je Probleemloos van je ‘Borststem’ naar je ‘Kopstem’ gaan?

Wat is een gemengde stem? Hoewel we het hebben gehad over borststem en kopstem, is er een stem die we nog niet hebben genoemd.

Optreden Guy Sebastian
De meeste mensen hebben een zangstem met een middenbereik en kunnen de hoge tonen niet raken ǀ Visualhunt - Eva Rinaldi

Terwijl ‘er is een andere stem’ klinkt als een goedkope slogan voor een Amerikaanse spannende serie, kan het strottenhoofd technisch alleen op twee natuurlijke manieren trillen om geluid uit de stembanden te produceren:

  • Borststem
  • Kopstem

De gemengde stem is daarom een ​​vals register geproduceerd door het ‘lichte mechanisme’ dat het strottenhoofd omvat. Volgens de wetenschap bestaat de gemengde stem niet en is in plaats daarvan een illusie gecreëerd door het oor en het strottenhoofd, een vocale truc gecreëerd door van het ene register naar het andere te gaan zonder te breken.

Met deze zangtechniek, eenmaal onder de knie, kunnen vocalisten naar de hogere tonen klimmen terwijl ze het maximale aantal lagere tonen opnemen. Een gemengde stem kan op verschillende manieren worden gemaakt.

  • Een borststem die de hogere tonen bereikt met een licht en fijn geluid dat geleidelijk wordt vervangen door de kopstem;
  • Een kopstem die naar de lagere tonen kan dalen met een zwaarder geluid dat geleidelijk zal worden vervangen door de borststem;

Waar is de Gemengde Stem voor?

Degenen met bariton bereiken gebruiken vaak deze gemengde stem.

Door de resonantie van de stem op zo'n wijze te wijzigen, kan de zanger de grenzen van zijn borststem compenseren. In feite, door te proberen zo hoog mogelijk te zingen, kan de stem voor de zanger onhoorbaar en ongemakkelijk worden om te produceren.

Dus, in plaats van plotseling van register en ‘jodelen’ te veranderen, door van de borststem naar de kopstem te gaan, kun je subtiel het timbre en de kracht veranderen.

Door dit te doen, is het comfortabeler voor het strottenhoofd en zing je uiteindelijk op een wijze die prettiger klinkt.

Kun je Privé Zanglessen Volgen om je Kopstem te Verbeteren?

Net zoals ieder mens anders is, is elke stem anders. Het is essentieel dat je je stem op de meest eenvoudige manier begint te ontwikkelen.

Neem zangles om je kopstem te verbeteren
Zingen met een kopstem vereist wat gevorderde zangtechnieken ǀ Pixabay

Om dit te doen, zou je op zoek moeten gaan naar zanglessen. Je kunt dit doen via online zangles via Skype of door een zangcoach bij je thuis uit te nodigen. Deze lessen zijn gemakkelijk te vinden, kunnen redelijk betaalbaar zijn en stellen de student in staat om snel te leren, hun zangtechniek te verbeteren en aan hun uitvoeringen en hun repertoire te werken.

Aangezien het grootste deel van je stem afkomstig is van verborgen organen die je moet ontdekken, zijn zanglessen echt een goede manier voor absolute beginners, gemiddelde- en gevorderde zangers om hun zang met professionele hulp te verbeteren.

Je kunt zoeken naar een professionele zangcoach met een muziekopleiding, een ervaren privé zangleraar of een gepensioneerde zangleraar, er zijn veel verschillende manieren voor aspirant-zangers om te leren en er zijn opties die bij elk budget passen.

Je kunt meer leren over de fysieke mechanismen waaruit je stem bestaat, zoals de spieren, de tong, het harde en zachte gehemelte, de keelholte, de huig om een ​​betere zanger te worden. Er zijn natuurlijk veel docenten op Superprof die graag hun lessen op maat maken voor jouw leerstijl en met je sterke en zwakke punten zullen werken om het maximale uit elk uur dat je samen doorbrengt te halen.

Je moet ook meer leren over werken met het lagere bereik van je stem.

Je moet ook meer leren over werken op het lagere bereik van je stem. Lagere stemmen dan een countertenor zijn tenor, Bariton en bas. Je kunt als een tenor bent nooit een bariton of bas worden. Je kunt echter wel aan de randen van je bereik werken door:

  • Eerst je bereik te bepalen;
  • Leer dat eerst te beheersen;
  • Oefen je toonladders en probeer moeilijke noten langer vast te houden;
  • Probeer je klinkers ronder te maken;
  • Maak de overgang naar normale klinkers;
  • Als je struikelt over een bepaald woord vervang het dan, bijvoorbeeld ‘met’ door ‘mat’.

Op zoek naar een zangleraar om je te helpen leren zingen:

  • Zangles in Amsterdam
  • Zangles in Den Haag

 

Heb je een leraar Zingen nodig?

Vond je dit artikel leuk?

0 vote(s)
Laden...

Joep